Samochody to maszyny, od których zależy nasze bezpieczeństwo. Tysiące czułych komponentów jest nieustannie monitorowane przez czułe czujniki, które jeżeli zawiodą, poinformują kierowcę o problemie. Niektóre diody na desce rozdzielczej przyzwyczaiły nas do tego stopnia, że ich świecenie jest czymś normalnym. Są jednak takie, których zaświecenie powinno widzieć się tylko raz, gdyż ich pojawienie się wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu.
pojawienie się tej kontrolki informuje o niskim poziomie oleju lub jego zużyciu. Kontrolka powinna się zaświecić, podczas zapalenia silnika, po czy zgasnąć. Jeżeli pojawi się podczas jazdy, należy zatrzymać się, gdyż jechanie dalej może spowodować uszkodzenie silnika.
Gdy silnik ochłonie po ok 10 minutach, sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu. Jeżeli jest go za mało, dolej oleju, aż osiągnie wystarczający poziom 9z tego powodu zawsze należy mieć ze sobą tzw. Dolewkę tego samego rodzaju oleju, co jest użyty w silniku). Jeżeli kontrolka zgaśnie, można jechać dalej.
Problem pojawia się wtedy, gdy po mimo dolania oleju, kontrolka dalej się pali. Może to oznaczać jedną z trzech sytuacji, podczas których dalsza jazda może zatrzeć silnik.
- uszkodzony czujnik,
- usterka gaźnika w wyniku rozrzedzenia oleju z benzyną,
- Awarię układu chłodzenia, przez co silnik się przegrzewa, w wyniku czego olej jest zużyty już bardzo zużyty.
Pojawienie się tej ikony oznacza problem z akumulatorem.
Zapalenie się tej kontrolki, sygnalizuje brak ładowania lub nie naładowany akumulator 9zalezy, czy zaświeci się, gdy silnik jest uruchomiony, czy nie). Brak ładowania oznacza, że prądnica lub alternator nie wytwarza energii. Usterka może wynikać z powodu zerwania paska klinowego lub jego poślizg. Jeżeli brak ładowania wynika z poślizgu, wystarczy się wsłuchać w prace silnika, czy nie słychać głośnego gwizdu. Pasek wystarczy wtedy wymienić, ewentualnie naciągnąć. Więcej pracy diagnostycznej wymaga sytuacja, gdy usterka nie powstała w wyniku wady paska.
Dalsza diagnoza wymaga obecności mechanika, gdyż może być to spowodowane uszkodzonym przekaźnikiem lub układem elektronicznym.
Jeżeli awaria pojawiła się na pracującym silniku, energia skumulowana w akumulatorze pozwoli na przejechanie do 100 km.
Ikona ta informuje o stanie wskaźnika temperatury silnika.
Najczęstszą przyczyną jest awaria
- termostatu,
- termo wyłącznika,
- wentylatora,
- pompy wody.
Jeżeli kontrolka się zapali, należy od razy włączyć ogrzewania auta, by pozbyć się nadmiaru gorąca z silnika, następnie zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan płynu chłodzącego. Nie dobrze będzie, jeżeli płynu jest bardzo mało, oznacza to wyciek.
Jeżeli poziom płynu jest na wystarczającym poziomie, może ot oznaczać uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Płyn chłodzący przedostaje się wtedy bezpośrednio do silnika. Sprawdź olej w silniku. Jeżeli jest koloru jasnego lub brązowego, konieczna będzie wizyta u mechanika
Najnowsze komentarze